Europees Parlementslid / Burgemeester
Kruimelpad
‘Wetenschap en techniek’ wordt volwaardig vak in basisonderwijs
Te weinig jongeren kiezen vandaag actief voor wetenschappen en techniek. Terwijl de arbeidsmarkt schreeuwt om goed geschoolde ingenieurs, technici of elektriciens. Met het Onderwijsdecreet XXIV wordt ‘wetenschap en techniek’ nu een volwaardig vak, met eigen eindtermen. Daarmee zetten we een eerste stap naar de herwaardering van wetenschappen en techniek.
Leerlingen helpen om de juiste keuzes te maken
De maatregel kadert in het masterplan dat het secundair onderwijs hervormt. Door wetenschappen en techniek tastbaar en zichtbaar te maken, kunnen leerlingen bewuster de juiste keuze maken bij de overgang naar het secundair onderwijs. Scholen zullen ook de mogelijkheid hebben om hier vakleerkrachten voor in te zetten.
“Onbekend is onbemind”, zegt Vlaams Parlementslid Vera Celis. “We moeten wetenschap en techniek dan ook durven benoemen in het basisonderwijs. Verschillende onderzoeken tonen namelijk aan dat de leeftijd van tien jaar cruciaal is om een positieve attitude te creëren voor STEM-vakken in het algemeen en wetenschap en techniek in het bijzonder.”
“Wij pleiten al langer voor een doorlopende leerlijn wetenschappen en techniek”, zegt Kris Van Dijck, een andere onderwijsspecialist van de N-VA. “Het lijkt ons dan ook aangewezen om de vakken duidelijk én zichtbaar aan bod te laten komen in het basisonderwijs.”
Onzekerheid bij leerkrachten over wetenschap en techniek wegnemen
Ook leerkrachten moeten we warm maken voor wetenschappen en techniek, vindt de N-VA. “Zij voelen zich momenteel onzeker over deze vakken. Als we hen ondersteunen en die onzekerheid wegnemen, kunnen ze zelf ook beter de interesse voor wetenschap en techniek aanwakkeren bij hun leerlingen”, besluit Van Dijck.